Vaikui augti, vystytis ir tobulėti žaislai bei įvairūs žaidimai yra tiesiog būtini. Parduotuvėse net akys raibsta nuo pasiūlos – nežinia, ką rinktis. Dar daugiau klausimų tėvams kyla, kai atžalos susidomi kompiuteriniais žaidimais. Kaip tinkamai išrinkti vaikui žaislus, kuo naudingi ir žalingi gali būti kompiuteriniai žaidimai, pasakoja psichologė Milda Karklytė – Palevičienė.
Kaip žaislai ir įvairūs žaidimai ugdo vaiką?
Žaidimai – pagrindinis ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo būdas. Vyresni vaikai žaidžia nebe taip intensyviai, bet žaidimai vis dar išlieka svarbūs. Žaisdami vaikai tyrinėja, susipažįsta su supančiu pasauliu, įgyja naujų gebėjimų, įgūdžių, socialinės patirties, suvokia vertybes, įsisąmonina socialiai priimtinas elgesio normas ir moralės taisykles, atspindi savo požiūrį, emocijas į aplinkos įvykius, reiškia savo mintis, norus ir svajones. Žaidimai ugdo motorinius, lavina protinius gebėjimus (kalbą, dėmesį, mąstymo procesus). Aktyviai veikdamas žaidybinėse situacijose vaikas kuria, atsiskleidžia, mokosi bendrauti su bendraamžiais ir suaugusiaisiais. Ugdoma vaiko savivertė, saviraiška, saviaukla, atsakomybės ir pareigos jausmai. Tad matome, kad žaidimai vaikams yra be galo svarbūs.
Kokie žaislai tinkamiausi vaikų gabumams atsiskleisti?
Nereikia ypatingų žaislų, kad būtų pastebėti vaiko gabumai. Vaikas pats pasirinks, kas jam labiausiai patinka ir geriausiai sekasi. O mums, tėvams, tiesiog reikia stebėti savo atžalą: su kuo jis labiausiai mėgsta žaisti, kokius veiksmus su tais žaislais atlieka, kaip bendrauja su kitais vaikais, kokios jo savybės išryškėja žaidžiant.
Ikimokyklinio amžiaus vaikui toks intensyvus grafikas yra per didelė našta. Jis praranda labai svarbų laiką, kuris turi būti skirtas pasaulio pažinimui ir ugdymuisi, tokiam, kokį vaikas geriausiai supranta.
Ar tiesa, kad tėvai, pirkdami kovinių žaislų, savo atžalas nesąmoningai moko žiaurumo?
Viskas priklauso nuo to, kaip tėvai elgiasi, kai jau vaikas turi šiuos žaislus, kokią vaiko žaislų dalį sudaro koviniai žaislai.
Natūralu, kad berniukai žaidžia su robotais, šautuvais, tankais, transformeriais ir pan. Tačiau svarbu, kad tai netaptų jų vienintele žaidybine veikla ir kad tėvai tinkamai paruoštų koviniams žaidimams.
Svarbu kalbėtis su vaiku, kad šis išmoktų atskirti tokiuose žaidimuose leidžiamą elgesį nuo realaus gyvenimo taisyklių, kad suprastų, kur išties koviniai elementai gali būti taikomi. Vaikas turi suprasti, kad jis, pvz., žaidžia karą, kuriame žmonės mušasi, kariauja, šaudo, bet taip galima elgtis tik kare. Bendraudamas su šeima, draugais ir kitais aplinkiniais taip neturi daryti, galioja elgesio taisyklės, kurias esate aptarę.
Tai paaiškindami neužgošite vaiko poreikio, tačiau išmokysite jį žaisti tinkamai. Be to, tai yra puiki proga pasikalbėti su vaiku apie smurtinį, agresyvų elgesį, jo pasekmes, aplinkybes ir tinkamas alternatyvas.
Kaip jau minėjau, labai svarbu, kad tokie žaidimai neužimtų didelės vaiko žaidybinės veiklos dalies. Pastebėję, kad vaikas per dažnai žaidžia tokiais žaislais, tėvai turėtų tinkamai motyvuoti pasirinkti kitas alternatyvas, įtraukti vaiką į kitokius žaidimus.
Ar teisingai elgiasi tėvai, kai vaikui perka naują žaislą, vos tik senasis pabosta ir yra numetamas šalin?
Jei vaikui pabosta žaislas, jis gali paprašyti kito, tačiau patys tėvai sprendžia, kada jį nupirkti. Labai svarbu, kad vaikas paprašytų gražiai. Jei vaikas prašo su ašaromis, rėkdamas – žinoma, jis norimo žaislo neturėtų gauti. Jei vaikas prašo gražiai, galima su juo apie tai pasikalbėti. Paprastai kiekvienoje šeimoje būna taisyklių, kas kiek laiko vaikas gali gauti naują žaislą. Tad su vaiku galima aptarti, kada buvo pirktas paskutinis žaislas ir kada bus galima įsigyti naują. Net jei šeimoje yra galimybė pirkti žaislų kiekvieną kartą vaikui įsigeidus, taip daryti nepatarčiau. Vaikui neturėtų susiformuoti jausmas, kad jis gali gauti viską vos tik panorėjęs – jis turėtų būti mokomas palaukti, užsitarnauti žaislų savo geru elgesiu – taip jam bus ugdomas atsakomybės jausmas. Kartais nupirkti vaikui žaislą, kai jis jo paprašo, nėra nieko blogo.
Norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad žaidimas yra vaiko fantazijos išraiška, todėl yra ne tiek svarbu pateikti naujų žaidimo priemonių, kiek ugdyti kūrybiškumą, žaidybinei veiklai panaudojant turimus žaislus ar kitas priemones.
Ar mergaičių savimonei nekenkia lėlių (barbių) ideali išvaizda, atviri drabužėliai ir pan.?
Buvo atlikti tyrimai ir išsiaiškinta, kad nerealistinė barbių figūra gali sukelti mergaitėms nepasitenkinimą savo kūnu. Atviri drabužėliai, tikėtina, ateityje gali turėti gana didelės įtakos mergaičių pasirenkamam stiliui.
Ar turėtų sunerimti tėvai, jei berniukui patinka žaisti su lėlėmis, o mergaitei – su mašinėlėmis? Ar prasminga galvoti, kad su tokiais žaislais žaisdamas berniukas gali užaugti moteriškas, o mergaitė – vyriška?
Nerimauti tikrai nereikia. Tai nėra blogai ir negalima drausti tokių žaidimų. Tiek vyrams, tiek moterims būdingi abiejų lyčių pradai. Berniukas, turintis bent kiek daugiau moteriškų bruožų, gali pasirinkti žaisti su lėle. Gali būti, kad užaugęs jis bus švelnesnis, jautresnis, mokės labiau atjausti kitą žmogų. Savo ruožtu mergaitė, turinti šiek tiek daugiau vyriškų bruožų, gali pasirinkti žaisti su mašina. Gali būti, kad užaugusi ji dažniau analizuos, domėsis technika, norės stipresnių emocinių įspūdžių. Tačiau šie žaidimai veikiau atspindi esamą vaiko charakterį, nei turi įtakos jam formuotis ateityje.
Kaip vaikus veikia kompiuteriniai žaidimai?
Tai priklauso nuo kompiuterinių žaidimų rūšies ir juos žaidžiant praleidžiamo laiko. Kaip daugelis žinome, smurtiniai žaidimai daro neigiamą įtaką vaikams. Kiti kompiuteriniai žaidimai gali turėti tiek neigiamos, tiek teigiamos įtakos. Buvo atlikta nemaža tyrimų ir įrodyta, kad vaikai, žaidžiantys smurtinius žaidimus, tampa agresyvesni, piktesni, mažiau linkę padėti kitiems. Per daug laiko žaidžiantis kompiuterinius žaidimus vaikas gali pradėti jausti socialinę izoliaciją, išmokti necenzūrinės kalbos, gali susilpnėti jo bendravimo įgūdžiai, atsirasti sveikatos sutrikimų (pvz., nutukimas, vaizdo sukeliami traukuliai, kūno laikysenos pokyčiai ir pan.), suprastėti rezultatai mokykloje. Žaidimai gali sukelti priklausomybę, kurios pasekmės dažnai būna depresija, padidėjęs nerimas ar socialinės baimės, impulsyvumas, dėmesio koncentracijos stoka.
Rūpestingai renkant žaidimus ir ribojant juos žaidžiant praleidžiamą laiką, galima gauti ir naudos. Visų pirma, yra nemaža įdomių ir lavinančių žaidimų, kurie gali paversti vaiko mokymąsi įdomiu procesu, be to vaikai susipažįsta su kompiuterinėmis technologijomis. Ročesterio universiteto mokslininkų atlikto tyrimo duomenimis, žaidžiantys tinkamus kompiuterinius žaidimus vaikai gali net 25 % greičiau priimti sprendimus.
Berniukai kompiuteriu dažniausiai žaidžia kovinius žaidimus, kuriuose šaudoma į žmones, matomas kraujas ir pan. Kaip tai veikia vaikus? Galbūt tėvai, prieš leisdami žaisti tokius žaidimus, turėtų vaikams paaiškinti, kaip viskas vyksta realybėje?
Pirmiausia tėvai turėtų nuspręsti, kokie kompiuteriniai žaidimai yra priimtini namuose. Jei nuspręsite, kad smurtas juose nepageidautinas – paaiškinkite vaikams savo sprendimo priežastis ir pasistenkite, kad jie jas suprastų. Jei visgi nuspręsite vaikui leisti žaisti – aptarkite su juo žaidimų ir realaus gyvenimo elgesio taisyklių skirtumus. Jei tik pastebėsite agresiją, vaiko elgesio ar savijautos pokyčių – tuoj pat nutraukite tokius vaiko žaidimus.
Gal užgožus vaiko poreikį kovoti su „blogaisiais“ gali būti neigiamų pasekmių ateityje?
Šis vaiko poreikis susiformuoja jam augant, mokantis iš aplinkos. Tad jei kalbėsite su vaiku, argumentuosite, kodėl taip elgiatės, pasiūlysite jam įdomių alternatyvų, neigiamų pasekmių ateityje nebus.
Ką daryti tėvams, kurių vaikai žaidžia įsivaizduojamą pasaulį, – kritikuoti ar leisti?
Tai, kad vaikas žaidžia įsivaizduojamą pasaulį, yra normalu. Be abejo, reikia leisti ir dėl to neišgyventi. Jei vaikas bus kritikuojamas dėl fantazijos naudojimo žaidimuose, bus ribojamas jo vaizduotės ir kūrybiškumo vystymasis.
Ar suaugusieji turėtų kištis į vaikų žaidimus?
Į vaikų žaidimus daug kištis nevertėtų. Jei suaugusieji kišasi į žaidimo procesą, jie tarsi parodo, kad vaikai neišmano, kaip žaisti. Vaikui gali atrodyti, kad jam nuolat kas nors turi pasakyti, ką daryti. Jis jaučia nereikalingą suaugusiųjų kontrolę. Jei vaikas prašo pagalbos, galima jam nurodyti kryptį ir leisti pačiam ieškoti sprendimo. Labai svarbu, kad žaidžiančio, kuriančio naujas idėjas vaiko tėvai nekritikuotų.
Ar tėvai turėtų riboti laiką, kiek vaikui kasdien žaisti?
Ikimokyklinio amžiaus vaikams žaidimų laiko riboti negalima. Vyresniems vaikams, kuriems vis dar norisi žaidimų (ne kompiuterinių), reikia sudaryti sąlygas šiam poreikiui patenkinti, suderinus su vaiko pareigomis (pamokų ruoša). Laiką, praleidžiamą žaidžiant kompiuterinius žaidimus, tėvai, be abejo, turėtų riboti.
Jei vaikas tampa tarsi apsėstas savo mėgstamo herojaus (pvz., žmogaus-voro): rengiasi panašiai, prašo pirkti su juo susijusių suvenyrų ir pan. Tėvai turėtų tai leisti ar visgi riboti?
Natūralu, kad vaiko gyvenime atsiranda tokių mėgstamų herojų. Dažnai tam tikri herojai idealizuojami dėl socialinėje aplinkoje stebimų pavyzdžių, pvz., išpopuliarėjus animaciniam filmukui, parduotuvėse pasirodo su juo susijusios atributikos; vaikai pastebi, kad jų draugai kolekcionuoja filmuko herojų figūrėles, lipdukus ar kitokius žaislus. Natūralu, kad tokia situacija gali paskatinti itin stiprų susidomėjimą. Jei galimybės leidžia, šio proceso riboti nereikia. Sunerimti reikėtų tokiu atveju, jei domėjimasis tam tikru herojumi imtų trukdyti įprastai vaiko veiklai, elgesiui ar emocinei būsenai.
Straipsnis publikuotas žurnale „Mamai ir vaikui”, parengė žurnalistė Aistė Sakalauskienė.